Sleduj mě
Zpět na články
ž s

Essentials~4: V čem je lowcarb dieta nebezpečná a proč se cpát tukem

8. 8. 2017

V čem je problém lowcarb diety a proč to není vysněný dar z nebes? Co za tím stojí a v čem je to nebezpečné? A jak můžu zkonzumovat stovky kalorií tuku a přitom nepřibrat?

 

Zkuste si rozepsat svůj jídelníček před lowcarb dietou a spočítejte, kolik kalorií ze sacharidů jste konzumovali. Od oka trocha pečiva, nějaké brambory a jsme klidně na 800 kcal. Teď je z jídelníčku vyhoďte. Už víte, kam tím mířím?

Výsledkem je, že budete ve velkém kalorickém deficitu, který samozřejmě způsobí hubnutí. Zrovna zdravé to ale není a zejména po poměrně krátké chvíli dojte k zastavení, jelikož si tělo zvykne a brání se (proto nefungují dlouhodobě žádné diety omezující příjem jídla a brutální kalorické deficity). To se při skoro nulové konzumaci sacharidů stalo i mně. Přejít na lowcarb či Primal tak znamená konzumovat stále stejné množství jídla, jen ne ze sacharidů. A u tohoto se zastavím.

Hodně influecerů si primal a lowcarb vyložilo po svém a hlásají nejíst vůbec žádné sacharidy a dostat tělo až do ketózy (krátkodobě udržitelný stav, používaný v medicíně, dlouhodobě škodlivý). To je naprostá ignorace fyziologických procesů těla. Nejíst žádné sacharidy je totiž nebezpečná pitomost už jen proto, že náš mozek jich potřebuje okolo 50-100 g denně, aby mohl správně fungovat. Každý si dosadí, co se stane, když nebude mít dlouhodobě palivo. Nehledě na to, že budete nesnesitelní, pokud jste byli na příjem sacharidů zvyklí (cukr je návyková látka a stimuluje podobná centra v mozku jako kokain).

 

„Nejíst žádné sacharidy je nebezpečná pitomost už jen proto, že náš mozek jich potřebuje okolo 50-100g denně.“

 

Primal tak v mém jídelníčku znamená, že nejím žádné umělé a rafinované věci, tj. vyrobený bílý cukr. Vynechávám tak sladkosti, sladké pití, pečivo. Konzumuji ale sacharidy ze zeleniny (což nemusí být nuda, zkuste třeba batátové hranolky) a i když to již není přísně primal, tak také občas z brambor, luštěnin a rýže, jelikož po skutečně náročném tréninku nějaké sacharidy tělo potřebuje, jinak regenerace nestojí za nic.

Pokud máme jíst stejné množství jídla s vynecháním velmi kalorických jídel jako je pečivo, logicky tak příjem musíme doplnit bílkovinami a tukem. Tam jsem narazil podruhé, protože tuk jsem nikdy nebyl zvyklý konzumovat, sám jsem se ho „obával“ a ani jsem pořádně nevěděl, v čem jej hledat, zejména ten “zdravý”. Držel jsem si tak vysoký přijem bílkovin s nízkým počtem sacharidů, což samo o sobě stále znamená deficit. Nikam to moc nevedlo, vypadal jsem lépe, ale posouval jsem se velmi pomalu. Neměl jsem také moc energie, i když nekolísala. Byl jsem spíše unavený, výkon se moc nelepšil.

 

„Omezení tuků je stejně nebezpečné, jako omezení sacharidů.“

 

Vracel jsem se proto do primal světa pro informace, jak svůj životní styl vylepšit, co mi chybí. Skrze vitamíny a minerály, o kterých jsem psal dříve, jsem se dostal až k chybějícímu primal článku, kterým je tuk. Jeho omezení je stejně nebezpečné, jako omezení sacharidů (teď už začínáte chápat, co znamená vyvážená strava), protože spoustu fyziologických procesů těla ho potřebuje.

Efekt tuků na hubnutí, při udržení inzulinu na uzdě snížením počtu sacharidů ve stravě, je pak přesně opačný, než do nás tlačí média. Začnete hubnout. A hubnutím myslím ztrácet tuk. Zjednodušeně za to může také to, že pokud máme dostatek ze stravy, tělo nevidí důvod si tolik zadržovat v těle a začne uložený tuk používat jako palivo, namísto sacharidů, které jsou velmi krátkodobé.

 

„Naučíte tak své tělo fungovat na původní a primární zdroj, který dokáže uvolnit stejné množství energie jako spalování benzínu.“

 

A zejména – tuku na sobě máme každý docela dost, tělo tak má pořád, celý den, co dělat. Jet na sacharidy znamená se jimi pořád cpát, protože se za chvíli spotřebují, příjde hlad a my musíme znovu jíst.

Zdravé tuky obsahují zejména různé ořechy, či avokádo. Je potřeba ale jíst také nasycené tuky, ač jsou stále na pranýři, jako jsou např. sýry a mléčné vyrobky. U mě nyní tuk tvoří zhruba polovinu kalorického příjmu za den (v tréninkové dny sním trochu více sacharidů, takže sním trochu méně tuků).

Ve spojení s kvalitním tréninkem a regenerací (o tom později) to má skvělé výsledky. Vypadám nejlépe, jak jsem kdy vypadal, výkonost roste, ztrácím tuk a přitom nabírám svaly (což skutečně lze zároveň). Mám také o dost lepší náladu (možná souvislost s tím, proč jsou češi pořád tak naštvaní a negativní, protože jí špatně? O tom musím napsat článek). Přitom se cpu slaninou, steaky, vejci a sýrem.

Na závěr je potřeba říct, že každé tělo je jiné a ne každému bude vysokotuková strava vyhovovat, jelikož některé organismy více prahnou po sacharidech. Pokud tomu tak u vás je,  jezte sacharidy alespoň z přirozených zdrojů a nemějte tuk na nule. Vše musí být vyvážené a přirozené, nic co stresuje vaše tělo, nic co způsobuje jakýkoliv nedostatek. To se vám totiž jednou vrátí.

 

Co si z toho všeho odnést?

  1. Omezení sacharidů samo o sobě není zdravé a výhodné.
  2. Kalorický deficit po chybějících sacharidech je nutné doplnit tukem.
  3. Dobrými zdroji tuků jsou zejména ořechy, avokádo, nebo sýry.
  4. Konzumace tuků při omezení cukrů vede ke spalování tuků.
  5. Jíst zejména rostliny, zvířata a výrobky z nich (sýry).
  6. Příjem tuků může tvořit až polovinu kalorického příjmu.
  7. Vyvážená strava má za efekt lepší regeneraci a náladu.