Sleduj mě
Zpět na články
ž s

Essentials~3: Proč nemůže tuk za vaše přibírání

8. 8. 2017

O bílkovinách jsme si základ řekli, stejně tak, že naprosto základní je vaše zdraví a dostatečný příjem vitamínů a minerálů. Ale ani tyto dvě sebevíce důležité věci vás do vašeho vysněného cíle samy nedovedou. Máme tady totiž další dve makroživiny a to jsou sacharidy a tuky.

 

Obě tyto živiny podléhají již dlouho trendům doby, které většinou reagují na nové výzkumy, či spíše marketing a v neposlední řadě také velmi zavádějícím výkladům některých influencerů. Z těchto důvodů si tak stále velká část populace kupuje nízkotučné a odtučněné výrobky, ve snaze o lepší postavu, protože z tuků se přece přibírá. Je pak zajímavé, že v moderní době máme tyto “fit” výrobky a přesto obezita roste. Dříve nic takového nebylo, obézních lidí a cukrovkářů bylo minimum. Jak je to možné? Odpověď není daleko – jde primárně o přilišnou konzumaci sacharidů, zejména cukrů (sacharid nerovná se pouze cukr).

Já sám jsem nikdy nebyl obézní, ani tlustý, nějaký ten špíček jsem měl jen kolem 21 let, kdy jsem rok moc necvičil, dost vypadl z rytmu a skoro každý den jedl pizzu a pil hektolitry piva (první alarm). Tučné jídla jsem nejedl a přesto jsem měl špek na břiše. Řekl jsem si, že už to stačilo a začal zase cvičit, trochu bez hlavy a paty, ale alespoň mě to přivedlo zpátky na cestu hledání informací o stravě a fungování těla.

Nedlouho poté jsem narazil na první české vydání knihy Primal Blueprint (Mark Sisson), jelikož jsem hledal něco, co by mi sedělo a bylo dlouhodobě udržitelné. Odmítal jsem klasickou fitness/body building stravu čítající kila kuřecího a kila rýže pořád dokola.

 

„Dieta nemá být něco krátkodobého, ale má to být styl, který mi vydrží dlouho, protože mě významně neomezuje, baví mě a přináší výsledky.“

 

V tom bylo primal dar z nebes (primal bývá označován také za “měkké paleo”, jelikož není tak striktní a přitom stále dává smysl). Srozumitelně popisuje vývoj lidské stravy, na co jsou naše těla zvyklá tísíci let vývoje, že tomu moderní strava vůbec neodpovídá a neměli bychom se tak snažit jíst jinak – normálně. Jako první přichází na řadu sacharidy.

V historii vývoje člověka jen těžce nalezneme moment, ve kterém jsme konzumovali takové množství sacharidů a cukrů, jako je posledních 50 let. Všechny ty cukrovinky, sortiment pekáren, slazené nápoje. Kdy nedostatek kvalitní potravy nahrazujeme pečivem, kterým se “zacpeme” prakticky k jakékoliv přiležitosti (snídaně, oběd, večeře). Možná je něco na tom, co je příčinou civilizačních chorob jako je cukrovka, či obezita. Dávalo mi to naprostý smysl. V primal je to první věc, která jde z kola ven.

Přestal jsem jíst pečivo, výrobky z mouky obecně, žádné sladké a rafinované (vyrobené) cukry. Sladké nápoje jsem nikdy moc nepil, tam to šlo samo. Myslel jsem, že mi bude chybět oblíbený chleba, ale za pár dní vám to ani nepřijde.

 

„Prvním výsledekem bylo, že po celý den pociťujete poměrně vyrovnanou energii.“

 

Žádné breakdowns po obědě, žádné šlofíčky po jídle. Když si totiž nedáte nálož sacharidů (např. knedlíků), inzulin, který je zodpovědný za “vyčištění” cukru z krve, je v klidu, nemá žádné výkyvy a vy se cítíte pořád podobně – úplně v pohodě.

I když jsem knihu četl poctivě, udělal jsem samozřejmě mnoho chyb, které jsem napravil až prakticky po několika letech postupného vývoje. Primal zní dost jako lowcarb dieta, kterých teď frčí desítky, a ta chyba je u nich úplně stejná. Začnete vidět výsledky (= hubnout), myslíte si, že to funguje a že sacharidy byly ten ďábel, který vám kazil život. Jenže ono to tak úplně není.

O tom příště

 

Co si odnést z článku?

  1. Tuk je důležitou součástí vaší stravy, light výrobky ne.
  2. Omezte konzumaci rafinovaného cukru a obilovin na pouze výjimečné situace – sladké nápoje, pečivo.
  3. Nechoďte do „diety“ jako do nečeho krátkodobého. Má to být celková změna vaší životosprávy.
  4. Jezte přirozeně, co roste a žije venku, ne umělé jídlo.