Sleduj mě
Zpět na články
ž s

Essentials~2: Proč jsou vitamíny a minerály důležitější, než protein shake

8. 8. 2017

Pokud je vaše tělo zdravé, máte v pohodě trávící soustavu, netrpíte nějakým deficitem, vytváříte ideální podmínky pro spalování přebytečného tuku, či stavění svalové hmoty. Bez toho se můžete snažit sebevíc a nepůjde to. Vážně.

 

Zkuste se cpát litry protein shaku jak smyslů zbavení, ale bude vám akorát blbě, tělo je určitě nestráví a jsou to ve výsledku vyhozené peníze. Předtím, než tedy začnete řešit přímo váš jídelníček, či poměry makroživin, zaměřte se na obecné zdraví. Vytvořte ve svém těle to nejlepší prostředí, abyste se cítili dobře a zaměstnávali vaše tělo jen přirozenými procesy, ne řešením problémů jako nedostatek vitamínů. Takové tělo zjednodušeně kašle na úpravu vaší postavy, má dost jiné starosti. Jídelníček je samozřejmě extrémně důležitý, toto ale stojí ještě nad ním. Zkuste s tím začít a buďte pokud možno pravidelní a dlouhodobí.

Vraťme se k prvním z makroživin, což jsou bílkoviny, umožňující jak ochranu, tak opravu a výstavbu svalové hmoty. Soustřeďte se na to, aby jich ve vašem jídelníčku bylo dostatek, zejména ze zdrojů jako maso, sýry, ořechy. Pokud vám bude něco málo chybět, či jste po tréninku, kdy vaše trávící soustava nestráví pevné jídlo, pak šáhněte po proteinovém shaku. Jinak to s dopňky nepřehánějte. Drtivá většina makroživin musí pocházet z běžné stravy.

 

„Strava by měla být co nejvíce přirozená.“

 

Ctím zásadu, že by strava měla být co nejvíce přirozená, což souvisí i s primal lifestyle, který několik let dodržuji. Přilišná konzumace proteinových doplňků vám totiž určitě neudělá dobře a dlouhodobě si tím i uškodíte. Výzkumy, že ledviny tolik nezatěžují jsou ok v případech 1-2 shaků denně, víc ne. Když už si tedy tento doplněk pořídíte (a samozřejmě máte doma vitamíny a minerály), nakupujte kvalitu. Vyzkoušel jsem jich desítky, většina z nich nesedne, jde hned ven, nebo se naopak nedá rozmíchat ve vodě, chutná hnusně apod. Přes všechny značky jsem se dostal až k Prom-IN Essential CFM, což je chutově skvělá a kvalitní volba.

Protein sám užívám hlavně hned po tréninku, kdy není vhodné konzumovat pevnou stravu (protože by vám prostě bylo blbě a tělo to nestráví, má krev dost někde jinde) a tělo potřebuje živiny. Pokud by vám dělal problém klasický protein, což se může stát, sáhněte po mírně dražší variantě a to je hydrolizovaný protein, který je “předtrávený” a tělo jej tak vstřebává prakticky okamžite.

Co se týká subkategorie proteinu, určitě se setkáte také s výrazy jako aminokyseliny, či BCAA. (nebudu dlouze popisovat, o co se jedná, lze se to chemicky dočíst zde). Sám je užívám roky a i když zlí jazykové tvrdí, že jsou to vyhozené peníze, mně citelně pomáhají v regeneraci, či cvičení během fastingu (o tom někdy později). Není to ale cokoliv nutného, pokud začínáte.

Pozor si dejte na proteinové tyčinky, čtěte alespoň složení. V drtivé většině jsou nacpané cukry, bílkovin je v nich minimum (název „protein“ je jen marketing) a zdroj bývá např. hrách, což je béčková surovina. Pokud potřebujete rychlou svačinu, kupte si radši 100 g kvalitní šunky, nebo kus sýru.

Příště zase o tucích a sacharidech!

 

Jakým způsobem užívám bílkoviny?

  1. Primární zdroj jsou maso, ryby, sýry a ořechy.
  2. Před tréninkem a na konci/po tréninku užívám okolo 10 g BCAA pro lepší regeneraci (Prom-in Essential BCAA Synergy).
  3. Po tréninku zkonzumuji jednu dávku proteinu, buďto hydrolizovaného (Hydro) ihned v šatně, či CFM na cestě domů/do práce (Prom-IN Essential Hydro Whey/Prom-IN Essential Pure CFM)
  4. Hodinu až dvě po cvičení, kdy tělo žádá živiny, se najím plnohodnotného pevného jídla (se zastoupením bílkovin, sacharidů i tuků)