Sleduj mě
Zpět na články
ž s

Essentials~1: Proč dělá zdraví a strava víc, než tvrdý trénink

8. 8. 2017

Většinu začínajících i mírně pokročilých ve světě fitness zajímá hlavně jedno – jak nejvíce pomoci svému výkonu, či zejména vysněné postavě nějakým zázračným přípravkem, kokteljem. Přitom se vůbec nazajímají o stravu, či zdraví obecně. Drtivá většina z nich pak jako první doplněk stravy zakoupí právě protein. Nebyl jsem na tom jinak. Neznalost makroživin, celkové skladby jídel a marketing ve mě vzbudily dojem, že je to nějaký zázračný prášek, který si dám jednou denně a svaly porostou jako z vody. Takže uběhl měsíc, dva, tři a ono žádná změna. Takže je proteinový shake k ničemu? A proč je strava důležitější, než trénink?

 

Na úvod o stravě je potřeba říct, že příjem bílkovin je skutečně důležitý, jelikož jsou jedním z hlavních stavebních kamenů našeho těla a svalů. Je ale nutné pochopit, že bílkoviny přijaté úžasným shakem jsou uplně ty samé, jako můžeme získat klasickou stravou (neřeším teď poměry aminokyselin, či přidané látky, to až později). A v tom bývá velký problém.

Když si člověk netknutý sportovním stravováním, či zdravějším jídelníčkem spočítá příjem bílkovin za den, často to bývá i méně, než 50 g. V takovém pohledu ani shake, který mívá okolo 25 g bílkovin, neudělá velký rozdíl. Ten příjem stále není dostačující pro tvrdý trénink a regeneraci. Většinou se uvádí příjem 1,5-2 g na jeden kilogram vaší váhy (ideálně odečtená váha tuku), který dodržuji dlouhodobě také a osvědčil se mi. A tady přichází jeden z dalších háčků – dostatečný příjem bílkovin je základ, ale sám o sobě bez vyřešení zbytku neudělá vůbec nic, nabušení díky tomu určitě nebudete a navíc tělo určitě nevyužije všechno. Jak tomu pomoci a co je tedy důležitější?

 

„Dostatečný příjem bílkovin je základ, ale sám o sobě bez vyřešení zbytku neudělá vůbec nic.“

 

Určitě každý slyšel mantru “ve zdravém těle zdravý duch”. Doplnil bych ji, že zdravé tělo bude také krásné tělo. Neřešte nějaké zkratky a zázračné přípravky. Nic takového neexistuje. Nikdo vám neumožní za pár dní sundat x kilo tuku, či vybudovat x kilo svalů. Pokud máte dost jídla, vykašlete se i na protein, pokud vyloženě těžce necvičíte. Na co se ale vykašlat nemůžete, jsou vitamíny, minerály a mastné kyseliny. Těžce opomíjený soubor, jelikož se na obal dost těžce dává obrázek kulturisty, nejmenuje se to mega massive muscle buidling whatever, jako všechny proteiny, gainery apod. a přitom by to bylo mnohem více vhodné. Ano, právě vaše celkové zdraví a dostatek vitamínů a minerálů ovlivní váš výkon a tělesnou stavbu více, než nějaký protein shake.

Zaměřte se proto na kvalitní multivitamín komplex, vedle toho suplementuji omega 3 a zinek s magneziem. Lékárně se v tomto případě vyhněte obloukem. Nejde o žádnou konspiraci proti farmaceutickým společnostem, ale porovnat si to může každý – ve zkratce, v lékárně kupujete béčkové suroviny ve velmi malém množství za obrovskou cenu. Podívejte se např. na jeden z nej výrobků na trhu, Nexgen Pro Complex, či Omega 3 od Reflexu (můžete si sami porovnat obsah vs. nějaký přípravek z lékarny). Zinek a magnezium berte určitě od ověřených značek, jako je MyProtein. Konkrétně hořčík z lékárny není vhodný ani na zalévání kytek, o tom si ale také něco řekneme až později (ve zkratce požadujte pouze citrát hořčíku, ten prodává např. MyProtein jako Magnesium Citrate).

 

„Vaše celkové zdraví a dostatek vitamínů a minerálů ovlivní váš výkon a tělesnou stavbu více, než nějaký protein shake.“

 

Dostatek vitamínů a minerálů je skvělý v tom, že jej pocítíte na vlastní kůži. Obecně máte lepší náladu (jako vážně), více energie, lépe spíte (tomu pomáhá také zinek a hořčík), dost lidí má i kvalitnější vlasy a pleť, to jsem na sobě moc nepozoroval. Na začátku to může být skutečně zvláštní, protože s tímto vším do sebe každý den dám asi 11 kapslí (2x nexgen, 6x omega 3, 3x zinek a hořčík), za chvíli to ale bude ranní/polední/před spaním rutina, na kterou se zvyká o to lépe, když cítíte, že vám to skutečně prospívá. Človek se také začne více hlídat s dalšími věcmi, jako je zbytečný stres, či alkohol, které pochopitelně zabraňují vstřebávání takových látek. Pokud tedy chcete omezit např. vaši konzumaci alkoholu, tohle docela dobře jde, protože jinak je investice do vitamínů vyhozené peníze (alespon v okruhu několik hodin okolo požití). To celé zní dost jako win win, že ano.

Proč ale to celé ve vztahu ke sportu?

 

Co si z článku odnést:

  1. Zaměřte se na dostatečný příjem bílkovin (okolo 1,5-2 g na 1 kg vaší tělesné váhy).
  2. Důležitější je příjem z klasické stravy, ne shaků.
  3. Užívejte sportovní multivitamín, doplňujte Omega 3 a minerály.
  4. Bez vašeho celkového zdraví nelze pomýšlet na jakékoliv výsledky.
  5. Omezte alkohol.